Jak działają bramy garażowe segmentowe?

Bramy garażowe segmentowe

Brama garażowa stanowi jeden z głównych elementów bryły budynku, który doskonale łączy w sobie wysoką funkcjonalność i estetykę. Dobierając model zgodny z naszymi potrzebami, możemy zyskać skuteczne zabezpieczenie przed dostępem niepożądanych osób i komfort podczas codziennego użytkowania, a także ciekawy akcent dekoracyjny, zgodny ze stylem architektonicznym całego budynku. Rozwiązaniem, które w ostatnich latach cieszy się dużym zainteresowaniem wśród klientów, są bramy segmentowe. Czym charakteryzują się te konstrukcje i na czym polega mechanizm ich działania?

Bramy garażowe segmentowe – co to takiego?

Brama garażowa segmentowa to specjalnie opracowana konstrukcja, która, jak sama nazwa mówi, składa się z kilku segmentów paneli stalowych. Są one połączone ze sobą zawiasami, dzięki czemu mogą na siebie nachodzić. Cała brama jest skutecznie uszczelniona, tak, aby zminimalizować ryzyko utraty ciepła z wnętrza garażu lub przedostawania się do niego wilgoci.

Każda z tego typu konstrukcji składa się z 3 grup elementów:

  • skrzydła, które zbudowane jest z segmentów stalowych. Blacha może być pomalowana na dowolny kolor lub pokryta powłoką zabezpieczającą przed niekorzystnym działaniem czynników zewnętrznych. Pomiędzy segmentami znajdują się niewielkie szczeliny, dzięki którym skrzydło może zginać się i przesuwać z pozycji pionowej do poziomej;
  • stelaża, który stanowi strukturę nośną bramy. Stelaż skonstruowany jest z lekkich profili znajdujących się po bokach wjazdu (od wewnętrznej strony garażu) i tuż pod sufitem. Elementy pionowe i poziome są ze sobą połączone łukiem, w efekcie czego skrzydło może płynnie przesuwać się po stelażu;
  • mechanizmu zwijania bramy, czyli silnika elektrycznego, zębatki lub łańcucha i ruchomego wózka, który podnosi i opuszcza skrzydło. Ważnym elementem mechanizmu są też prowadnice przymocowane do stelaża, po których na rolkach przesuwa się skrzydło.

Bramy segmentowe – mechanizm działania

Mechanizm działania bramy garażowej segmentowej jest prosty. Skrzydło bramy przesuwa się do góry po stelażu (ale nie jest rolowane) i zmienia swoją pozycję z pionowej na poziomą. W rezultacie po otwarciu bramy skrzydło znajduje się równolegle do sufitu i tam zostaje „rozłożone”. Dzięki temu, że skrzydło bramy segmentowej przesuwa się płynnie po obu płaszczyznach, brama nie zabiera zbyt wiele miejsca w garażu i na podjeździe.

Nieco inaczej działają tzw. bramy segmentowe boczne, które umieszczane są przede wszystkim w bardzo niskich garażach, gdzie zabieranie przestrzeni pod sufitem mogłoby spowodować dodatkowe ograniczenie wolnego miejsca. W takiej sytuacji skrzydło bramy segmentowej przesuwa się na bok (a nie w górę), czyli na jedną ze ścian garażu.

Rodzaje bram segmentowych

Bramy garażowe segmentowe są dostępne na rynku w dwóch wariantach: otwieranym mechanicznie lub z napędem. W pierwszym przypadku bramę należy lekko popychać do góry, by móc ją otworzyć, a następnie pociągnąć w dół, aby ją zamknąć. Bramy automatyczne są z kolei obsługiwane przy użyciu specjalnego pilota, dzięki czemu ich otwieranie i zamykanie nie wiąże się z koniecznością wychodzenia z samochodu. Co ważne, spora część nowoczesnych bram segmentowych współpracuje z systemami typu smart home, przez co zarządzanie pracą bramy garażowej może odbywać się z poziomu smartfona.

Dobra informacja jest również taka, że większość klasycznych modeli bram segmentowych, które sprzedawane są bez napędu, można bez problemu doposażyć w tego typu mechanizm. Wiąże się to jednak z dodatkowym kosztem, dlatego biorąc pod uwagę kwestie finansowe, lepszym wyborem jest zakup zautomatyzowanej bramy garażowej segmentowej.

Z roku na rok na rynku pojawiają się coraz nowsze warianty bram segmentowych, których celem jest zapewnienie jeszcze większego komfortu użytkowania. Przykładem są tu m.in. bramy segmentowe z dodatkowymi drzwiami przejściowymi, które nie wymagają otwierania całego skrzydła bramy, by móc przejść do środka garażu. Jeszcze innym wariantem są podwójne bramy segmentowe, które znajdują swoje zastosowanie głównie w dużych garażach z dwoma miejscami postojowymi. Dzięki nim nie ma konieczności wstawiania dwóch pojedynczych drzwi, które mogłyby spowodować większe straty ciepła i trudniejszą nawigację.

Brama garażowa segmentowa – zalety

Bramy segmentowe są przede wszystkim uniwersalne, dlatego z powodzeniem można z nich korzystać zarówno w garażach przydomowych, znajdujących się w bryle domu, jak i w tych wolnostojących. Ich prosta konstrukcja gwarantuje wieloletnią niezawodność, a atrakcyjne ceny skłaniają do zakupu nawet te osoby, które nie dysponują dużym budżetem.

Wśród pozostałych korzyści wynikających z wyboru bramy segmentowej wymienić można:

  • komfort codziennego użytkowania – montując bramę z napędem automatycznym, nie musimy wychodzić z samochodu i siłować się z dużym skrzydłem. Co więcej, napęd do bramy segmentowej często współpracuje z kilkoma pilotami, dlatego też każdy z domowników może korzystać ze swojego pilota;
  • oszczędność miejsca – bramy uchylne i rozwierne wymagają zachowania dodatkowej przestrzeni na podjeździe podczas ich otwierania oraz zamykania. W efekcie nie da się zaparkować kilku samochodów przed garażem i jednocześnie otwierać bramę. W przypadku bramy segmentowej jest to możliwe, ponieważ całe skrzydło chowa się w suficie garażu;
  • bardzo dobra termoizolacja – większość bram segmentowych dostępnych na rynku posiada dodatkowe uszczelnienie (np. pianką poliuretnową), które sprawia, że ciepło nie ucieka z wnętrza garażu. W związku z tym jest to świetne rozwiązanie m.in. do budynków energooszczędnych, w których przywiązuje się ogromną wagę do jak najmniejszych strat ciepła;
  • trwałość i estetyczny wygląd – skrzydła bramy segmentowej są produkowane z wytrzymałej stali pokrytej powłoką zabezpieczającą przed korozją (np. ocynkowanej i pomalowanej proszkowo na wybrany kolor), przez co materiał ten jest odporny na niekorzystne warunki pogodowe i korozję. Tak wykonana brama jest też atrakcyjna wizualnie i świetnie wpisuje w potrzeby nowoczesnego oraz tradycyjnego budownictwa;
  • brak dodatkowych wymogów związanych z montażem – proces montażu bramy segmentowej przebiega szybko i nie wiąże się z większymi ograniczeniami związanymi np. z odpowiednimi wymiarami i kształtem nadproża.

Ile kosztują bramy garażowe segmentowe?

Ceny bram garażowych segmentowych różnią się w zależności od materiału wykonania, rozmiaru oraz poziomu zaawansowania technologicznego systemu, który ma ją otwierać. Duże znaczenie ma tu również koszt montażu, który w większości przypadków wynosi około 15-20% wartości bramy. Przyjmuje się, że za dobrej jakości bramę garażową segmentową z napędem możemy zapłacić już około 3 000-4 000 zł, przy czym należy pamiętać, że wyższa cena zawsze idzie w parze z lepszą jakością wykonania i wyższym poziomem bezpieczeństwa, jaki gwarantuje dany produkt.

Scroll to Top