Jak wskazują badania, większą część swojego życia spędzamy pod dachem, z czego średnio 1/3 dnia w miejscu pracy. Zapewnienie komfortowych warunków pracy w przestrzeni biurowej jest zatem niezbędne do tego, aby móc zadbać o lepsze samopoczucie pracowników oraz wpłynąć korzystnie na ich wydajność. Pracodawcy zdają sobie dziś sprawę z tego, że „przyjazne środowisko pracy” to nie utarty frazes, ale spoczywający na nich obowiązek. Duże znaczenie dla codziennego komfortu pracy ma m.in. temperatura i nasłonecznienie pomieszczenia, które z kolei zależy od odpowiedniego doboru stolarki okiennej. Jak wybrać okna do biura i czym należy się tu kierować?
Okna do biura – co mówią na ten temat przepisy prawa?
Wykonywanie obowiązków w przestrzeni biurowej powinno być skrupulatne i rzetelne, w związku z czym pracownicy muszą mieć zapewnione odpowiednie oświetlenie w pomieszczeniach służbowych. Zagadnienie to zostało uregulowane prawnie i określone w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 roku w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy. Przepisy wyraźnie wskazują, że w miejscach przeznaczonych do pracy stałej (zajmowanych przez jednego pracownika przez co najmniej 4 godziny w ciągu dnia roboczego) powinien być zapewniony dostęp do światła dziennego. Strumień światła w tych pomieszczeniach musi być stały, równomierny i jasny, bez dodatkowych olśnień i tętnienia. Funkcje te pełni przede wszystkim dobrze dobrana stolarka okienna.
Kolejny dokument, który reguluje kwestie związane z zastosowaniem okien w biurze, to rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 roku na temat warunków technicznych oraz usytuowania budynków służbowych. Na podstawie tych zapisów stosunek powierzchni okien w pomieszczeniach, w których przebywają ludzie (zarówno w przestrzeniach biurowych, jak i w prywatnych domach oraz mieszkaniach) musi wynosić co najmniej 1:8. Jeżeli dane pomieszczenie wymaga dostępu do światła dziennego z uwagi na jego przeznaczenie, to wtedy stosunek ten wynosi 1:12.
Warto przy tym zaznaczyć, że przepisy nie określają maksymalnych wymiarów okien, które można instalować w przestrzeniach biurowych i domowych. Ze względu na specyfikę pracy biurowej ważne jest, by stolarka okienna w tego typu obiektach miała odpowiednie rozmiary, a także była prawidłowo rozmieszczona, tak, aby wszystkie części pomieszczenia było dobrze oświetlone.
Jakie ona do biura wybrać i co uwzględnić przy zakupie?
Podstawową kwestią na etapie projektowania przestrzeni biurowej oraz doboru stolarki okiennej jest określenie przeznaczenia konkretnych pomieszczeń. Często okazuje się, że inne rozwiązania aranżacyjne będą potrzebne w przypadku dużych przestrzeni typu open-space, z których każdego dnia korzysta wiele osób, a inne w małych pomieszczeniach biurowych, gdzie pracownikom zależy na wypełnianiu obowiązków służbowych w ciszy i spokoju.
Kolejny czynnik, który warto uwzględnić przy doborze okien do biura, to rozmiar stolarki okiennej. W ostatnim czasie widzimy, że w dużych przestrzeniach korporacyjnych najlepiej sprawdzają się przeszklenia wielkogabarytowe, które nie tylko zapewniają znakomity efekt wizualny, ale także gwarantują duży dopływ naturalnego światła dziennego, co przekłada się m.in. na korzyści finansowe. Więcej światła docierającego do pomieszczeń z zewnątrz to sposób na obniżkę rachunków za prąd, a także na lepsze dogrzanie pomieszczeń w sezonie zimowym, przez co często nie ma konieczności dodatkowego ich ogrzewania.
Wybór odpowiednich okien do biura jest też uzależniony od parametrów użytkowych, takich jak m.in.:
- dźwiękoszczelność – do przestrzeni biurowych zaleca się wybór konstrukcji okiennych z szybami o podwyższonej dźwiękoszczelności, które zapewniają bardzo dobrą ochronę przed hałasem dobiegającym z zewnątrz, np. dźwiękami przejeżdżających pojazdów. W tego typu miejscach można rozważyć też okna z szybami akustycznymi, które mogą wyciszyć uliczny hałas nawet do 45 dB;
- komfort użytkowania – okna w obiektach biurowych powinny być łatwe w otwieraniu i zamykaniu z poziomu podłogi. Pozwoli to na utrzymanie ich w czystości (takie okna są łatwiejsze w czystości), a także umożliwi ich regularne wietrzenie. Wyjątek stanowią tu pomieszczenia klimatyzowane, gdzie lepszym wyborem mogą okazać się okna typu fix, bez możliwości otwierania;
- regulacja natężenia światła – jest to czynnik szczególnie istotny z perspektywy komfortu pracownika. Mocne światło może oślepiać jego wzrok i utrudniać wykonywanie codziennych czynności. Z tego powodu do obiektów biurowych polecana jest stolarka okienna z dodatkowymi osłonami okiennymi, np. zasłonami pionowymi, roletami lub żaluzjami sterowanymi automatycznie.
Okna w biurze – jakie rozwiązania sprawdzają się tu najlepiej?
Jeżeli chodzi o materiał wykonania, to konstrukcje okienne do domu nie różnią się od tych, które wybierane są do przestrzeni biurowych. Na rynku dostępne są 3 rodzaje okien biurowych: PVC, drewniane i aluminiowe. To, na który wariant się zdecydujemy, zależy przede wszystkim od indywidualnych uwarunkowań danego obiektu. Jeżeli otwory okienne są niewielkie, wówczas dobrym rozwiązaniem będą okna plastikowe, które zapewniają bardzo dobry stosunek jakości do ceny. Ważne jest, by były to okna z pakietem trzyszybowym, odpowiednimi okuciami obwiedniowymi i podwyższonymi parametrami izolacyjnymi.
W przypadku dużych przeszkleń w biurze lepszą opcją będzie z kolei aluminiowa stolarka okienna, gwarantująca większą sztywność w porównaniu do okien plastikowych. Aluminiowe profile okienne, podobnie jak te plastikowe, są dostępne w różnych wariantach kolorystycznych z palety RAL, a także w wersji z okleiną, np. drewnopodobną. Ostatni wariant to okna drewniane, jednak te są najrzadziej spotykane w obiektach biurowych. Jest to związane z ich wyższą ceną i mniejszą odpornością na uszkodzenia mechaniczne, np. w porównaniu do okien aluminiowych.
Uważa się, że atrakcyjny wygląd biura w połączeniu z komfortem podczas codziennej pracy to główne aspekty, na które zwracają uwagę pracownicy. Warto zatem zadbać o to, by mogli oni korzystać z solidnych i funkcjonalnych okien biurowych, które przyczynią się do utrzymania wysokiej efektywności ich pracy.